Те, чого чекала більшість арбітражних керуючих, все ж таки сталося. Постановою пленуму Вищого господарського суду від 14.07.2016 №8 затверджено нову редакцію Положення про автоматизовану систему з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справах про банкрутство. Постанова набрала чинності 1 жовтня 2016 року. Чого ж чекати кандидатам на призначення арбітражного керуючого у зв’язку зі змінами у системі їх відбору?
Загальна кваліфікація
Так, скасовано рівні кваліфікації арбітражних керуючих. Старою редакцією положення передбачалося 5 рівнів такої кваліфікації, присвоєння
яких здійснювалося відповідно до професійних знань. Арбітражним керуючим, які тільки отримали в установленому порядку свідоцтво, автоматично присвоювався найнижчий — перший рівень кваліфікації. Питання щодо присвоєння інших рівнів вирішувалося комісією з присвоєння рівнів кваліфікації арбітражним керуючим при Міністерстві юстиції відповідно до Порядку присвоєння рівнів кваліфікації арбітражним керуючим (розпорядникам майна, керуючим санацією, ліквідаторам), затвердженого наказом Мін’юсту від 22.01.2013 №145/5.
Спеціалізація на власний розсуд
Змінено підхід до визначення спеціалізації арбітражних керуючих.
За старою редакцією положення, спеціалізація арбітражних керуючих визначалась апеляційними господарськими судами згідно з їх досвідом роботи та ефективністю виконання ними повноважень арбітражного керуючого на підставі статистичних даних, наданих місцевими господарськими судами, в яких арбітражні керуючі виконували свої повноваження. Арбітражним керуючим, які отримали право на ведення діяльності арбітражного керуючого вперше, спеціалізацію визначали апеляційні господарські суди з урахуванням кількості справ про банкрутство відповідних категорій суб’єктів підприємницької діяльності та професійних даних.
Тепер же право обирати спеціалізацію надано самим арбітражним керуючим.
Крім того, якщо раніше спеціалізація останніх визначалась з урахуванням виконання ними повноважень арбітражного керуючого у справах про банкрутство, виходячи з приналежності суб’єкта підприємницької діяльності до видів економічної діяльності (КВЕД), форми власності, його категорії, то тепер вона буде визначатися за організаційно-правовими формами господарювання (КОПФГ) та за видами економічної діяльності (КВЕД).
Необмежена територія
Знято обмеження територіальності виконання повноважень арбітражних керуючих. Раніше вони брали участь в автоматизованому відборі максимум у
двох апеляційних округах. Тепер, за бажання, можуть брати участь в автоматизованому відборі як в одному, так і в усіх восьми апеляційних округах.
«Державна» група
Нововведенням є те, що буде виділено окрему групу арбітражних керуючих для державних підприємств та підприємств, у яких є борги за поставлений їм природний газ. Нововведенням є те, що буде підготовано перелік арбітражних керуючих, які призначатимуться на держпідприємства (де частка державної власності перевищує 50%) та підприємства, до яких у національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» або її дочірнього підприємства виникли вимоги щодо сплати заборгованості за поставлений природний газ. Обов’язок щодо підготовки переліку таких арбітражних керуючих покладено на державний орган з питань банкрутства.
Повний «автомат»
Розширено можливості застосування автоматизованої системи. Раніше, якщо від арбітражного керуючого, визначеного автоматизованою системою, надходила заява про відмову від участі у справі або не надходила заява про
участь у справі протягом установленого господарським судом строку, суд призначав арбітражного керуючого без застосування автоматизованої системи. Відтепер у разі виникнення такої ситуації суд повинен буде повторно застосувати автоматизовану систему.
Не більш ніж 10 в одні руки
Зменшено кількість справ, у яких арбітражні керуючі одночасно можуть брати участь. Раніше автоматизована система виключала арбітражних керуючих з відбору в разі участі у 20 справах про банкрутство. Відтепер кількість цих справ буде обмежено 10-ма.
Відмови без наслідків
Знято обмеження щодо кількості відмов арбітражного керуючого від участі у справі. Старою редакцією було передбачено: якщо від арбітражного керуючого, визначеного автоматизованою системою, тричі надходили заяви про відмову від участі у справі або не надходили заяви про участь у справі, участь арбітражного керуючого в автоматизованій системі могла бути зупинена на один рік. Нова редакція такого положення не містить.
Сподіваємося, що нове положення усуне штучно створені обмеження арбітражних керуючих у доступі до професії, а також сприятиме об’єктивному та неупередженому відбору кандидатів.
Іван ЖАБОТИНСЬКИЙ, юрист ЮФ «Василь Кісіль і партнери»
Джерело: http://zib.com.ua/ua/125141-7_osnovnih_novovveden_u_sistemi_vidboru_arbitrazhnih_keruyuc.html
Застрахувати відповідальність арбітражного керуючого онлайн
Перегляньте статтю: Як зекономити на страхуванні відповідальності арбітражного керуючого?