fbpx

ISURE.in.ua

У Верховній Раді відновлено роботу над новою редакцією закону «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Гарна новина для всіх, кому небайдужа ситуація на ринку ОСАЦВ, і для мільйонів автовласників: Комітет ВРУ з питань фінансової політики та банківської діяльності відновив роботу над прийняттям нової редакції закону «Про ОСАЦВ» – написав у своєму блозі Володимир Шевченко, Генеральний директор МТСБУ.

Наведемо, які позитивні зміни для автовласників має принести прийняття нового закону (з точки зору Володимира Шевченка):

1) Зміна норм щодо регламентних виплат за зобов’язаннями компаній, які втратили членство в МТСБУ.

Нова редакція закону передбачає початок здійснення процесу виплат не після завершення процедури банкрутства і підписання ліквідаційного балансу, а відразу ж після виключення її з членів МТСБУ. Ця норма має дуже важливе соціальне значення, особливо в сьогоднішній час, коли через складну економічну ситуацію багато страхових компаній йшли з ринку і залишали істотні обсяги невиконаних зобов’язань, а процеси банкрутства тягнуться роками. Вона дає можливість постраждалим значно скоротити терміни отримання компенсації: від декількох років до декількох місяців.

Виплати за страховиків-банкрутів – один з найболючіших моментів, де потрібні термінові законодавчі зміни. Постраждалі в ДТП обґрунтовано вважають, що існуючі правила виплат за компанії, які припинили роботу, несправедливі. Підтвердженням цього є величезна кількість листів і скарг, які приходять в Бюро. Ми розуміємо цю проблему і активно підтримуємо таку норму, так як без внесення змін до закону МТСБУ не має права здійснювати такі виплати.

2) Виплата страхового відшкодування без урахування зносу на замінні запчастини.

Це теж один з найчастіших питань і скарг постраждалих-власників авто старше 5-7 років з дати випуску: «чому мені компенсували не всю вартість ремонту, а тільки частину?». І це зараз – велика проблема для винуватців ДТП, тому що потерпілий має право стягнути різницю між повною вартістю ремонту і сумою компенсації, яка виплачена за полісом ОСЦПВ, безпосередньо з винуватця. Ми терпляче пояснюємо, що такі норми по визначенню розміру матеріальних збитків, розуміючи, що вони є об’єктивно несправедливими по відношенню до страхувальників, і вимагають змін.

Примітка Ю. Білик: Зараз при виплаті страхового відшкодування для «старих» авто нараховується знос на запасні чистини, що підлягають ремонту внаслідок ДТП. Максимальна величина зносу складає 70%. Це значить, що за деталі потерпілому виплачують лише 30% вартості. Ремонтні роботи мають покриватись у повному обсязі.
Згідно з Методикою товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів (КТЗ) «старими» вважаються автомобілі:
5 років – для легкових КТЗ виробництва країн СНД;
7 років – для інших легкових КТЗ;
3 роки  –  для  вантажних  КТЗ,  причепів,  напівпричепів  та
автобусів виробництва країн СНД;
4 роки – для інших вантажних КТЗ,  причепів, напівпричепів та
автобусів;
5 років – для мототехніки.

Також додам: норми, що виплата здійснюється виходячи не з реальної вартості ремонту автомобіля, а з урахуванням зносу, немає практично ні в одній європейській країні. І нам треба переходити на європейські практики.

3) Поступове підвищення страхових сум.

По-перше, це вимога Директиви ЄС 2009/103/EC, положення якої Україна взяла на себе зобов’язання запровадити щодо угоди про асоціацію з ЄС. По-друге, рівень інфляції та збільшення показника середньої виплати показують актуальність цього питання.

І найголовніше – це питання соціальної справедливості – життя і здоров’я наших громадян не повинні коштувати «дешевше», ніж життя і здоров’я європейців, а суми виплат за шкоду «залізу» повинні повністю покривати будь-яку можливу майнову шкоду.

Нормами нової редакції закону передбачено поступове, протягом 7 років, підвищення страхових сум до 20 млн грн за збиток життю і здоров’ю і до 8 млн грн за збиток майну.

Почати це підвищення плануємо вже з 2019 року, відразу встановивши страхову суму за шкуду життю і здоров’ю в розмірі 1 млн грн і 500 тис. грн за майновим збитком.

4) Скасування франшизи

Також з 2019 року планується скасування франшизи за договорами ОСАЦВ. Така уніфікація умов страхування (зараз франшиза може становити від 0 до 2% за вибором страховика), істотно спростить життя автовласників. Потерпілий отримає від страховика компенсацію в повному обсязі, і не буде змушений «витрушувати» суму франшизи безпосередньо з винуватця ДТП, якщо у того виявився поліс з франшизою. Відповідальність кожного автовласника буде повністю застрахована в межах лімітів страхової суми – це буде сприяти підвищенню довіри до ОСАЦВ в цілому.

5) Перехід на вільне ціноутворення

У вільного ціноутворення в ОСАЦВ є ряд переваг: воно дозволить страховикам якісніше керувати своїм портфелем і резервами, розширить можливості з надання знижок дисциплінованим водіям. У підсумку, страховики зможуть проявляти більшу цінову гнучкість і створювати свої програми лояльності.

Особливе значення вільне ціноутворення матиме в разі впровадження системи загального прямого врегулювання. Тоді клієнти зможуть вибирати найбільш прийнятну для себе страхову компанію з урахуванням і якості сервісу, і врегулювання, і цінової політики компанії. І отримувати виплату в цій же компанії.

6) Впровадження електронного поліса.

Норми нового законопроекту створять повноцінну законодавчу базу, з урахуванням перспектив для подальшого розвитку ринку в частині впровадження «електронного поліса». Нагадаю, що положення, яке регламентує основні юридичні особливості впровадження «електронного поліса», вступить в силу з 7 лютого 2018 року. Технічно Бюро готове до запуску проекту, зараз страховики-члени Бюро проводять тестування системи і вибудовують взаємодію між технічною платформою «електронного поліса» і власними IT-системами. Так що електронному полісу в новому році – бути!

7) Введення системи загального прямого врегулювання.

Майже рік роботи системи добровільного прямого врегулювання, куди входить 18 компаній-членів Бюро, показав, що це нововведення припало до душі страхувальникам. Це не дивно: більшості страхувальників комфортніше отримувати виплату у страховика, у якого вони укладали договір, це дає можливість усвідомлено вибрати надійну компанію з хорошим клієнт-сервісом. Так, середній термін врегулювання страхових подій в системі прямого врегулювання в півтора рази менше, ніж в рамках звичайної системи.

В рамках роботи системи вже врегульовано 7500 страхових випадків, виплачено більше 112 млн грн страхового відшкодування (дані по листопад 2017 року включно), щомісяця кількість врегульованих страхових подій в рамках системи збільшується.

Прийняття нової редакції закону створить законодавчі основи для поступового переходу всіх страхових компаній ринку ОСАЦВ, до роботи в рамках цієї системи.

Я впевнений, що перераховані нововведення створять для українських автомобілістів принципово інший, більш високий рівень страхової захисту, і наблизять країну до європейських стандартів якості життя.

Примітка Ю. Білик. Про систему прямого врегулювання, яка діє зараз можна прочитати у статті: http://www.isure.pro/pvz/

Розрахувати вартість та замовити автоцивілку можна за посиланням: http://www.isure.pro/avtostrahovanie/avtocivilka/

 

Джерела:

  1. Блог Володимира Шевшенка, Генерального Директора МТСБУ https://blogs.korrespondent.net/blog/business/3924936/
  2. Наказ Мінюсту Про затвердження Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1074-03/print